תביעה למינוי אפוטרופוס
תביעה למינוי אפוטרופוס (חסויים)

תביעה למינוי אפוטרופוס (חסויים)

ישנן נסיבות בהן נבצר מאדם במהלך חייו לנהל את ענייניו.
יתכן כי מדובר במצב רפואי או נפשי מעורער שגרם לכך, או מאידך גורמים אחרים כדוגמת קטין שהתייתם מהוריו הביולוגיים או הורים שאינם מסוגלים מסיבה כזו או אחרת לשמש כאפוטרופוסים הטבעיים שלו.

במילים אחרות, הרי שמבחינה משפטית תפקידו של האפוטרופוס בכפוף לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (התשכ"ב, 1962) נועד לאפשר לאנשים שאינם מסוגלים לנהל את ענייניהם עקב מצב רפואי או נפשי מסוים, כמו גם עבור קטין ללא קרובים, לבחור אדם אחר אשר עליו תוטל האחריות לטיפול בענייניהם המשפטיים. אדם שכזה זוכה לכינוי בעגה המשפטית בתור "חסוי", כאשר אותו מינוי יתבצע על פי רוב רק לאחר בחינה מדוקדקת מצד בית המשפט, המסתמכת על חוות דעת רפואית ותסקיר של עובד סוציאלי.
קראו גם: משמורת משותפת

אלטרנטיבה נוספת הינה מינוי אפוטרופוס ציבורי, מצב המתייחס לסיטואציה בה רשויות הרווחה או מוסדות מוניציפליים, פונים בעצמם בבקשה לסייע לאדם הזקוק להגנה משפטית, מאחר והוא אינו מסוגל לנהל את ענייניו באופן עצמאי (לדוגמה: דר רחוב או קשיש ערירי).

הליך מינוי האפוטרופוס עשוי להיות קבוע או לתקופה זמנית, בהתאם לפסיקת בית המשפט.
עם זאת, הליך זה יהיה קביל רק במידה ואותו אדם (חסוי) לא ערך מבעוד מועד הסכם ייפוי כוח מתמשך, במסגרתו הסמיך אדם אחר לטפל בענייניו.

חשיבות הליך מינוי אפוטרופוס

מינוי האפוטרופוס הינו הליך בעל חשיבות עליונה הטומן בחובו השלכות משמעותיות.
כחלק מהליך זה מתחייב האפוטרופוס לעשות ככל הניתן על מנת לדאוג לצרכיו של החסוי, לשמור על נכסיו ולקדם את ענייניו בלב שלם ובנפש חפצה.

בית המשפט רשאי להטיל את תפקיד האפוטרופוס על בן משפחה קרוב או כל אדם אחר, זאת לאחר שבחן היטב את כושר תפקודם ויכולתם לקחת על עצמם תפקיד זה.
בהיעדר אפוטרופוס שכזה, רשאי בית המשפט למנות תאגיד מקצועי שיופקד על מלאכה חשובה זו.

על מנת לקדם את הליך מינוי האפוטרופוס בצורה איכותית שאינה משתמעת לשתי פנים, מומלץ להיעזר בעורך דין מנוסה המתמחה בנושא, אשר יוכל לסייע לכם בהגשת הבקשה ולהכווין אתכם כיצד להתנהל לטובת השלמת התהליך על הצד הטוב ביותר.

קראו גם: עורך דין משפחה ברחובות

מאמרים נוספים

צרו קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

עורך דין גירושין במרכז

עו"ד יניב בוקר
דילוג לתוכן