ניכור הורי והשלכותיו
ניכור הורי והשלכותיו

ניכור הורי והשלכותיו

ניכור הורי הוא תופעה, אשר הופכת שכיחה יותר ויותר, בה אחד מהילדים מתנכר ניכור עמוק למי מהוריו או לשניהם.
בחלק מהמקרים הניכור מתרחש ללא סיבה נראית לעין ובחלק מהמקרים על רקע הסתה של הורה כנגד ההורה האחר.
לניכור הורי ישנן דרגות שונות ומורכביות שונות.
כאשר מדובר בניכור קל ניתן לאפיין זאת בביקורת כלפי ההורים ובהזדהות עם אחד מהם. כאשר מדובר בניכור קשה עשוי להתקיים אף לניתוק מוחלט של הילד עם אחד ההורים.

ישנם מקרים בהם הניכור ההורי מתרחש על רקע מוצדק דוגמת הזנחה או התעללות. אם זאת, ישנם מקרים רבים בהם הניכור ההורי מתבצע ללא סיבה ממשית נראית לעין אלא עקב מלחמות בין בני הזוג.
פעמים רבות מקרים אלה מתרחשים על רקע של סכסוכי גירושין, רכוש מזונות וכדומה.
במקרים אלה, אשר כאמור הולכים ומתרבים, אין מנוס מלערב את בית המשפט בבקשה שיסייע להורה המנוכר ויקבע את הסדרי הראייה ואף יפעיל סנקציות כגנד ההורה המנכר.

בשנים האחרונות בתי המשפט נדרשים למקרים מעין אלה יותר ויותר. ישנם מספר פסקי דין מרכזיים בתחום זה.
בפסק דין שעסק בהעברת המשמורת בין ההורים בגין ולאור ניכור הורי (תמ"ש 6680/02), קבע בית המשפט לענייני משפחה כי ילדי המשפחה פיתחו ניכור הורי כלפי האם בגין הסתה מתמדת של האב. בעקבות כך, קבע בית המשפט כי יש להעביר את המשמורת על הילדים לאם.
בפסק דין אחר בתחום זה, קבע בית המשפט כי הסתה של האם נגד האב אשר יוצרת ניכור הורי היא פסולה, וחייב את האם להביא את הילדים למפגשים עם האב במרכז סיוע (תמ"ש 1090-02-09).

קראו גם על הסדרי ראייה מורחבים

אבחנה נכונה של ניכור הורי היא קריטית לצורך מתן סעד על ידי בית המשפט.
אבחון המצב הוא עניין הכרחי המצוי בתחום מומחיותו של בית המשפט לענייני משפחה.
בחינת המצב היא חיונית על מנת לאבחן האם יש סיבה לניכור ההורי, האם ההורה המנוכר פעל בדרך פסולה כלשהי שהובילה לניכור, או שמא מדובר בתוצאה של הסתה של ההורה האחר.
לאחר שלב האבחון יקבע בית המשפט את דרכי הטיפול המתאימות תוך הסתייעות בגורמי המקצוע לרבות עו"ס ופסיכולוגים. בשלב זה, בית המשפט לענייני משפחה נוטה לקחת בחשבון את עמדת הצדדים.
כלומר, בשלב זה ייצוג על ידי עורך דין המומחה בענייני משפחה, בדגש על ניכור הורי, היא חיונית לצורך השגת התוצאה הטובה ביותר מההליך המשפטי.

מאמרים נוספים

צרו קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

עורך דין גירושין במרכז

עו"ד יניב בוקר
דילוג לתוכן